Åpenhetsloven

Åpenhetsloven er det korte navnet på «Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold» og trådte i kraft 1. juli 2022.

Annonse:

Lovens formål er å «fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.»
Loven bygger på OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper er anbefalinger fra OECD-landene for å fremme et ansvarlig næringsliv i alle sektorer. Retningslinjene retter forventninger til virksomheter på områder som menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljø, skatt, antikorrupsjon, konkurranselovgivning, forbrukerinteresser og åpenhet. Retningslinjene forventer at virksomheter gjennomfører aktsomhetsvurderinger (risikovurderinger), og videre at man skal iverksette tiltak for å bevare miljøet, respektere menneskerettigheter, ivareta arbeidstakerrettigheter og unngå korrupsjon/smøring.

Lillestrøm Sportsklubb er blant de 9000 virksomhetene som omfattes av Åpenhetsloven. Som modellen over viser, er noe av det viktigste å forankre arbeidet med loven til selskapets styre og ledelse. Deretter skal arbeidet med aksomhetsvurderinger (risikoanalyse) følge en klar struktur og rekkefølge:

1. Aktsomhetsvurderinger handler om å undersøke og styre risiko for negativ påvirkning på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Aktsomhetsvurderingen skal omfatte både vår egen klubb/forretningsvirksomhet, men også leverandørkjeder og samarbeidspartnere.
  2. Informasjonsplikt: Fra 1. juli 2022 trer informasjonsplikten i kraft. Hvem som helst kan kreve å få informasjon om hvordan RENT og andre virksomheter håndterer faktiske og mulige negative konsekvenser. Forespørsel om informasjon må gis skriftlig.
  3. Rapportering: Fra 2023 må virksomheter også publisere offentlige redegjørelser om hvordan vi arbeider med aktsomhetsvurderinger. Dette betyr at vi må fortelle om faktiske og mulige negative konsekvenser av vår virksomhet, og dessuten fortelle hvilke tiltak vi setter i verk for stanse eller begrense disse konsekvensene.

Vi er opptatt av å ta vårt samfunnsansvar og fremstå som en seriøs fotballklubb i Norge. Vi ønsker derfor Åpenhetsloven velkommen, og tar våre forpliktelser på alvor. Vi tar vare på våre ansatte, og stiller krav til våre leverandører. Vi tolerer ikke brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og vil bryte et samarbeid umiddelbart dersom en av våre leverandører ikke etterlever regelverket.

Annonse fra Eliteserien: